torsdag 30 augusti 2007

"Jag vill dö som ett original!"

Carolina Gynning skriver i krönikan (tidningen punktse) om just att alla är så rädda för sanningen.

Hon skriver "Människor går runt i sina egna små världar och allt som händer utanför dem är "livsfarligt". Man sätter på sig skygglappar för att upprätthålla någon sjuk normalitet./.../Jag kan bli väldigt ledsen på mig själv, när jag utifrån vad samhället säger börjar censurera mig själv på olika sätt i mitt liv för att passa in. Och framförallt för att bli älskad. Det är inte alltid lätt att gå sin egna väg när vi får så mycket feedback på vad vi gör. Den engelske skalden Edward Young sa redan 1759 att vi föds som original och dör som kopior. "Born Originals, how comes it to pass that we die Copies?" "

Hon skriver också om hur hon fått höra många gånger att hon är för ärlig. "Hur kan man vara för ärlig? Jag tycker att det är vackert att vara ärlig, att vi har makten att våga vara oss själva och att lära oss säga emot och att kanske inte alltid passa in"

Det stämmer mycket av vad hon säger så jag säger bara:
You go girl!

(Läs hela krönikan på: http://www.aftonbladet.se/punktse/kolumnister/carolinagynning/article647433.ab)
//Hepp hepp

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Karin! Ville bara säga att jag också fallit in i bloggträsket nu. Du hittar min nya blogg på journaliststudenten.blogg.nu. Vi hörs!